Spoorverbinding
In een tijdperk van industriële vooruitgang komt er halverwege 19e eeuw een spoorverbinding tussen Ieper en Roeselare. Vanaf 1864 werken honderden mannen vier jaar tegen een schamel loon aan deze ‘lijn 64’. Om de spoorlijn te realiseren worden aanzienlijke inkepingen en verhogingen gemaakt in het glooiend landschap. Langs het traject zijn enkele haltes voorzien, onder meer hier in Zonnebeke en tussen Passendale en Moorslede. Er komt op beide plaatsen een statig stationsgebouw.
Tijdens WOI is de spoorweg bijzonder belangrijk voor Duitse troepen. Ze voert materiaal aan vanuit Roeselare richting de stellingen voor Ieper. Tijdens de Derde Slag om Ieper schuift de frontlinie moeizaam over de spoorlijn richting Passendale. Voor de Australiërs is het hun ‘Road to Passchendaele’. Het is de enige begaanbare weg in een totaal vernield modderlandschap. Dat is van vitaal belang tijdens de Slag van Broodseinde op 4 oktober 1917. Op die dag nemen Australiërs het hele terrein in tussen het station en Tyne Cot.
Afschaffen reizigersverkeer
Na de oorlog blijkt de spoorweg de beste optie om de verwoeste gebieden vlot te bereiken. Bewoners, arbeiders en tonnen materiaal worden er massaal over vervoerd. Uiteindelijk wordt reizigersverkeer in 1932 afgeschaft en vanaf 1970 rijden er geen treinen meer. De sporen worden opgebroken in 1977.
Ook al is er geen spoorverkeer meer, toch zijn er in het landschap nog steeds markante relicten van lijn 64 aanwezig. De grootschalige werken waarbij men de valleien en heuvelrug bedwong zijn vandaag nog zichtbaar. Net zoals het heropgebouwde station, dat hiernaast staat. Vandaag vertrekt hier de ‘Stroroute’, een recent vernieuwd provinciaal fietspad dat je helemaal tot in Roeselare leidt.
Praktisch
- Open: dagelijks
- Kan gegidst worden
- Afstand: 3 km
- Duur bezoek: 90 minuten